donderdag 7 april 2011

De Innerlijke Criticus Ontmaskerd



Hal & Sidra Stone

Ik ben gek op boeken. Waarom? Omdat ze me van een hele berg informatie voorzien, niet alleen feitelijk, maar vooral ook hoe mensen tegen bepaalde (spirituele) zaken aankijken. Ik vind het fascinerend om te zien hoe mensen het levensproces en alles wat daarmee samenhangt spiritueel, filosofisch en psychologisch bezien en beleven. Zo ook over die innerlijke criticus. De 'persoon' kende ik natuurlijk al lang, maar ik was er me niet zo bewust van welke invloed deze op mij en mijn handelen had, waar hij vandaan kwam en wat hij nu eigenlijk wilde. Toen ging ik het boek 'De Innerlijke Criticus Ontmaskerd' van Hal & Sidra Stone lezen en daar ben ik nu nog in bezig, vandaar dat deze innerlijke criticus me nu bezighoudt. En ook bij mijn cliënten zie ik dat deze hard aan het werk is en mensen weerhoudt belangrijke stappen in hun leven te zetten op hun spirituele ontwikkelingspad. Het weerhoudt hen van ondernemen, houdt hen tegen. Wil je meer weten? Lees dat boek dan eens zelf:



De innerlijke criticus ontmaskerd 



Eigenlijk is het maar een rare vertaling trouwens, de titel van dit boek. De oorspronkelijke titel luidt: 'Embracing your Inner Critic - Turning Self-Criticism into a Creative Asset'. Letterlijk vertaald dus:
Omarm je Innerlijke Criticus - Verander Zelf-Kritiek in een creatieve aanwinst (of troef), kracht dus eigenlijk. Betekent dat hetzelfde als De Innerlijke Criticus Ontmaskerd? Het klinkt mij in ieder gaval héél anders in de oren. Zeg het maar eens hardop en voel wat de beide titels in jezelf teweeg brengen. De Nederlandstalige versie voelt voor mij veel minder positief, minder in beweging, dan de oorspronkelijke Engelstalige versie en de letterlijke Nederlandse vertaling daarvan. Maar goed, het gaat om de inhoud van het boek verder, maar geeft mij weer even aan dat een boek in zijn oorspronkelijke taal lezen wellicht zo gek nog niet is. Woorden worden vaak zorgvuldig gekozen door de schrijver.


Achter op het boek vind je de volgende informatie:

Hal & Sidra Stone zijn de bedenkers van 'Voice Dialogue', een therapie die de Innerlijke Criticus verandert van een meedogenloze tegenstander in een bondgenoot met wie je vruchtbaar kunt samenwerken.
Iedereen herkent de Innerlijke Criticus. Hij fluistert, jammert, scheldt en houdt ons eronder. Hij controleert onze gedachten en ons gedrag, en hij weerhoudt ons ervan om actie te ondernemen.
Hij denkt dat hij ons beschermt tegen afkeuring, pijn of eenzaamheid. Maar deze critische innerlijke stem is een bron van schaamte, zorgen, depressiviteit, uitputting en gebrek aan eigenwaarde. Dit heeft een destructief effect op ons functioneren in relaties en op ons werk.
De Innerlijke Criticus Ontmaskerd' is een praktisch boek, want door middel van levendige voorbeelden laten de Stones ons zien hoe we de Innerlijke Criticus kunnen herkennen en begrijpen, hoe we een 'Criticusaanval' kunnen hanteren en wat zeer belangrijk is: hoe de Innerlijke Criticus een intelligente, alerte en ondersteunende levenspartner kan worden.

Afijn, ik heb nog heel veel te leren en ga dus maar eens snel verder in dit fantastische boek, een aanrader! Die Innerlijke Criticus is dan niet meteen een spiritueel onderwerp, maar hij weerhoudt ons vaak van stappen zetten op het spirituele pad. Bovendien is jezelf en je Innerlijke Criticus leren kennen wel degelijk een spiritueel gegeven mijns inziens. De mond snoeren helpt dus niet, weet ik uit ondervinding... Ik hoop in dit boek te lezen en eruit te leren hoe ik die Innerlijke Criticus op een zinvolle wijze kan benutten, zodat hij inderdaad de bondgenoot wordt op mijn spirituele pad. Want ik vermoed dat die Innerlijke Criticus een verlengstuk kan zijn van onze intuïtie.



Een aanvullend artikel werd door mij geschreven als mijn eerste bijdrage in de spirituele e-krant Spiritueel Enzo, waarvan je hier de tekst kunt lezen:
http://wittewaterlelie-bewustzijn.blogspot.nl/2011/07/mijn-innerlijke-criticus.html


Wil je het boek bestellen, klik dan hieronder op de afbeelding en je wordt doorverbonden naar bol.com:







Geen opmerkingen:

Een reactie posten