donderdag 22 september 2011

Ik weet toch wel dat je er bent



Een dierbare verliezen is een bron van verdriet. Er is het gemis van deze dierbare aanwezigheid om je heen. Iemand die er altijd voor je was.

Zo ook mijn ervaringen met het overlijden van mijn moeder. Dat heeft veel bij me losgemaakt. Niet alleen het verdriet van verlies, maar alles wat erbij kwam kijken, het hele proces eraan vooraf. Nu ga ik gauw mijn sloffen aantrekken, want ik krijg me een koude handen en voeten. Ooit heeft een medium me verteld dat mijn moeder op dat moment ook daadwerkelijk bij me is, dat is haar seintje, dus of die sloffen zullen helpen? Handschoenen aantrekken is lastig, dat is zo moeilijk typen. Dat medium hoefde mij dat niet te vertellen eigenlijk, want dat ze bij me is in dit soort situaties, dat wist ik wel, dat voel ik wel. Dus mam, geef me nou maar weer wat warmte terug anders moet ik zo direct een deken opzoeken... Ik weet toch wel dat je er bent, fijn dat je me helpt.

Mijn moeder was een lieve, bijzondere vrouw met haar plus- en minpuntjes, zoals eenieder die heeft. Nu wil het geval dat mijn moeder en ik numerologisch gezien veel overeenkomsten hebben. We hebben bijvoorbeeld dezelfde levenslessen te leren, we hebben hetzelfde levensdoelgetal 26/8. Dat houdt in dat we zo onze items over verantwoordelijkheid, coöperatie, ideaalbeelden, macht en succes tegenkomen. En zoals zoveel kinderen nemen we behoorlijk veel van onze ouders over, of we nu willen of niet. We groeien op in een bepaalde omgeving met eigen waarden en normen. Mijn moeder was dus een voorbeeld voor me, voor hoe het kon en ook voor hoe ik het niet wilde, in het leven.

Door een ziekteproces met Altzheimer moest zij al jong afscheid gaan nemen van haar vertrouwde leven. Tijdens deze ziekteperiode kwam ik eigenlijk juist nader tot haar en voelde de band met haar werkelijk goed, een band die op een dieper energetisch niveau kwam. Tegelijkertijd betekenden deze jaren een afscheid van de moeder, zoals ik haar gekend had. Een langzaam en toch te snel gaand afscheidsproces.

Mijn relatie met mijn moeder heeft mij stil doen staan bij relaties in het algemeen. Wat kunnen relaties voor ons betekenen? In mijn ogen vormen relaties een spiegel voor de Ziel. Relaties laten ons ervaren waar onze levenslessen liggen, zijn aanzetten tot bewustwording. Door de relatie met mijn moeder nader te bekijken, ging ik ook andere relaties beter bekijken en kijken naar alle emoties die erbij hoorden. Wat konden die mij vertellen over mijn eigen levensdoel? En als je mazzel hebt heb je ook nog relaties die je kunnen helpen bij het volbrengen van dat levensdoel! Maar in wezen zul je het zelf moeten doen! Wij zijn zelf verantwoordelijk voor wat wij met ons leven, en de dingen die op ons pad komen, doen.

Een bijkomend thema: Alzheimer. Wat kan Alzheimer spiritueel betekenen? Ik ben ervan overtuigd dat deze akelige ziekte je de controle over je lichaam laat verliezen, maar niet de controle over je bewustzijn. Ik heb daar vaak moeite mee gehad, mijn moeder gevangen in een lijf dat niet meer deed wat zij wilde. Een akelig beeld. In gesprekken die ik in een later stadium van de Alzheimer, vlak voor haar overlijden op energetisch niveau, rechtstreeks en later, na haar overlijden, via een medium, met haar voerde kwam steeds weer hetzelfde naar voren. Het was een verschrikkelijke tijd, niet bij machte te zijn om je eigen wil te presenteren, niet bij machte te zijn om controle te hebben over je eigen lichaam. Maar deze tijd was ook ergens goed voor: een periode voor bezinning, om tot inzicht te komen en lessen die nog niet geleerd zijn te leren.  Uiteindelijk had ze er vrede mee en mocht overgaan naar de Lichtwereld, in alle rust.

Wat is uit dit alles mijn conclusie? Verlies is niet alleen iets verdrietigs, het biedt ook mogelijkheden tot bezinning! Dit heb ik meegenomen in mijn eigen leven, waar ik door fibromyalgie steeds meer verlies van spierfuncties en verlies van energie ging ervaren. Dit ben ik dan ook op een spirituele wijze gaan bekijken. Wat vertelt een ziekte of een beperking over hoe we in het leven staan en welke mogelijkheden biedt het ons? Er gaat een hele wereld voor ons open wanneer we alles wat op ons pad komt gaan beschouwen als spirituele boodschappers. Als we hiervoor open staan zijn we op weg naar een ruimer Bewust Zijn en leren we op een meer positieve wijze in het leven te staan. Dat is hoe ik ertegenaan kijk, hoe ik probeer te leven en vooral blijven genieten!

Zo, en nu kunnen de sloffen weer de kast in! Dank je wel mam!



Symbolische mandala getekend rond het overlijden van mijn moeder



Dit artikel draag ik in liefde en dankbaarheid op aan mijn ouders.




Gepubliceerd in Spiritueel Enzo


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen