vrijdag 30 september 2011

Volwassen



Wat is nu werkelijk volwassen zijn? Is dat het kunnen nemen van beslissingen, het kunnen maken van keuzes, als Mens vanaf een leeftijd van 18? 21? Nee, in mijn ogen heeft volwassen zijn niets met leeftijd te maken. Volwassen zijn is ook niet 'geen kind meer zijn'. Iets wat in mijn vorige bericht wellicht uit de tekst te halen valt. Nee, volwassen zijn zit dieper. Wanneer je zelf kinderen krijgt dan? Nee, ook niet. Niet iedere ouder is volwassen. Nee, ik werd volwassen, voor mijn gevoel werkelijk volwassen, op het moment dat ik besefte dat ik zelf de verantwoordelijkheid kon dragen voor mijn eigen leven.

In mijn leven is verantwoordelijkheid een thema dat vaak terug komt. Dus ik heb hier vaak over nagedacht. Wanneer ben je verantwoordelijk en voor wie ben je verantwoordelijk? Wanneer je kinderen minderjarig zijn, ben je volgens de wet verantwoordelijk voor je kinderen. Maakt dat je volwassen? Nee. Op het moment dat je werkelijk beseft bij wie welke verantwoordelijkheid hoort, dan ben je pas volwassen. Wanneer jij je leven aanpast aan verwachtingen van anderen, ben je niet volwassen. Ben je dan volwassen wanneer je je leven leidt volgens de verwachtingen van jezelf. Ook niet. In mijn ogen ben je pas werkelijk volwassen wanneer je beseft welke rollen mensen, relaties, kunnen spelen in elkaars leven. Dat wil niet zeggen dat je iedere relatie tot op de bodem uitgespit en geanalyseerd moet hebben. Alsjeblieft niet zeg. Nee, wanneer je beseft dat iedere persoon in jouw omgeving een rol te spelen heeft om inzicht te geven in jouw levenstaak en wanneer je zo af en toe dingen herkent en begrijpt die op je pad komen, dan ben je in mijn ogen een volwassen mens geworden. Want dan kom je langzaam aan in een staat van Bewust Zijn.

Wanneer je Bewust in het leven staat is het mogelijk inzicht te krijgen in de samenwerking en verbinding tussen mensen. Dan is het mogelijk de dingen die op je pad komen op een positieve wijze te gebruiken en benutten. Eigenlijk zou er tussen baby, peuter, kleuter, kind, puber, jong-volwassene en volwassene, spiritueel gezien, nog een stadium moeten zitten. Hoe je dat dan kunt noemen laat ik aan je fantasie over. Of misschien moet je er nog iets achter plakken: spiritueel volwassen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten