donderdag 3 november 2011

Een onderzoek naar jezelf



Gisteren werd me weer eens heel duidelijk dat we in het leven veel kiezen. En dan heb ik het helemaal niet over levensgrote beslissingen. Hoewel iedere keuze grote gevolgen kan hebben voor het verloop van ons leven.

Neem nu het kiezen van een hobby. Ik zie mensen om me heen die helemaal hun ding gevonden hebben. Ik zie mensen om me heen die het na zoveel levensjaren nog steeds niet weten en blijven zoeken. En wat is er mooier dan onderzoeken wat je nu eigenlijk wilt? Het is een onderzoek naar jezelf. Daar is dus niets mis mee, hoort gewoon bij het leven. Wanneer je deze zoektocht een bewust onderdeel maakt van je persoonlijke ontdekkingsreis door het leven kan dit een waardevolle toevoeging geven aan je Bewust Zijn. Toch kan het heel prettig voelen als je denkt het gevonden te hebben, datgene waar jij je met passie mee bezig kan houden.

Gisteren kwam ik er achter dat deze passie niet zozeer zit in het onderwerp waar je je mee bezig houdt, maar meer in de drijfveren, de intentie. Betrokken als ik kan zijn bij de bezigheden van de mensen om me heen, voel ik die passie. Een passie die zich binnen ieder gebied eigenlijk kan ontwikkelen, groeimogelijkheden heeft. Iedere hobby kan met dezelfde intentie beoefend worden. Kijk, ik weet wel dat mijn hobby toch te maken moet hebben met creatief bezig zijn, met ontwerp en vormgeving. Maar dan kun je nog heel veel kanten op. Ik heb jaren geleden gekozen voor het mandala-tekenen om mijn passie op los te laten, maar er zijn zoveel hobby’s waar je die passie op los zou kunnen laten.

Om me heen zie ik hobby’s als muziek maken, lego bouwen, computerspellen, fotograferen, handwerken, kaarten maken enz enz. Allemaal creatieve zaken die mij op de één of andere wijze aanspreken. Maar zoals gezegd houd ik me bezig met mandala’s tekenen. Daar kan ik helemaal mijn ei in kwijt, maar even zo goed zou dat één van die andere hobby’s kunnen zijn, want hoe je met een hobby bezig bent hangt helemaal samen met de persoon die je bent. Hoe je de betreffende hobby beoefent vertelt iets over wie jij in wezen bent. Ben je iemand die voorbeelden van anderen volgt en prachtige muziek kan spelen vanaf bladmuziek, legomodellen kan bouwen vanaf bouwtekening, succesvol computerspellen kan spelen, mooie foto’s kan maken of mooie kaarten of ben je iemand die kan componeren en ontwerpen? Niets om over te oordelen, maar gewoon de dingen bekijken en uitvoeren op een manier die bij je past. Ben je iemand die gaat voor originaliteit? Dan kun je bij jezelf eens onderzoeken wat voor jou nu belangrijk is aan originaliteit.

Origineel denkvermogen heeft namelijk een aantal valkuilen, waar ik zelf al regelmatig in getuimeld ben. En die originaliteit heeft alles te maken met intentie. Iemand met een origineel denkvermogen kan daar totaal geen gebruik van maken en het allemaal wel best vinden wat anderen bedacht hebben. Iemand met een origineel denkvermogen kan gedreven zijn dit uit te buiten en steeds méér willen. Iemand met een origineel denkvermogen kan daar binnen bescheiden kring in de eigen omgeving, daar gebruik van maken. Maar iemand met een origineel denkvermogen kan dit ook gebruiken om zich te onderscheiden van de rest, opvallend danwel bescheiden op de achtergrond. Ik merkte dat ik mijn originaliteit vaak gebruikte om me te onderscheiden, bewust ‘anders’ te zijn. Waarom? Om erkenning en waardering los te peuteren. En wanneer ik dat dan kreeg voelde ik me zeer ongemakkelijk, alsof ik het niet waard was die erkenning en waardering te mogen ontvangen. Wat vertelt dit dan over mezelf? Juist! Dat ik mezelf helemaal niet erkende en waardeerde en dat dus zocht bij anderen. Nu ben ik niet iemand die dat origineel denkvermogen helemaal voor mezelf wil houden, nee hoor, hoe meer zielen hoe meer vreugd, dus delen! Vooral doorgeven wat ik ‘ontdekt’ heb. Maar zijn mijn ideeën, mijn ontdekkingen, mijn vaardigheden, dan zo goed? Heeft dit niet met een standpunt te maken, of is dit een eerlijk uitgangspunt waar nog groei en ontwikkeling in mogelijk is? Wil ik daar dan met koeieletters mijn naam onder hebben staan, of stel ik me bescheiden op? En is die bescheidenheid dan wel zo goed? Waarom zou ik niet durven te staan voor wat ik doe? Hang ik dan een bepaald oordeel aan wat ik doe? Vind ik mezelf dan zo goed? Allemaal vragen en overwegingen die me veel vertellen over wie ik nu werkelijk ben. Het vertelt me dat een thema dat in mijn leven speelt, erkenning, ook in een hobby zijn opwachting maakt.

Gisteren kwam ik in gesprek met een man die me wees op allerlei mogelijkheden die voor onze zoon open liggen in het leven. Dit gesprek was voor mij de eye-opener van de dag. Deze meneer wees meteen op de commerciële en zakelijke mogelijkheden die mijn zoon zou kunnen benutten in zijn leven, door wat hij laat zien in zijn hobby. Dit gesprek maakte me bewust hoe ik zelf de zaken aan zou pakken. Dit gesprek maakte me bewust hoe mijn zoon hier op dit moment in staat. De conclusies vertelden me dat het goed is zoals het is, welke weg eenieder volgt is de weg die bij diegene past. Natuurlijk zijn er altijd zaken die commercieel uit te buiten zijn, gaten in de markt te vinden voor materieel gewin. Of we die zien en of we die benutten hangt helemaal van onszelf af. Ik kan alleen maar voor mezelf spreken, dat voor mij erkenning niet samen gaat met het verdienen van bakken met geld, erkenning is geen gevolg van succes. Erkenning is het gevoel dat je bij jezelf hebt. Kun je jezelf erkennen in wie je bent? En je mag best staan voor de dingen die je doet, zonder je er materieel aan te willen verrijken. De rijkdom die je van binnen voelt is veel waardevoller, dat is een diepere verrijking, de overvloed in jezelf ontdekken. Dan hoef je jezelf niet te vergelijken met anderen, zakelijk uit te blinken of anderen te overtuigen. En of je nu muziek maakt. Lego of computers bouwt, fotografeert, kaarten maakt, mandala’s tekent…. Jij beoefent je hobby op een manier die bij je past en dat is goed!

Het gaat dus allemaal niet zozeer om wat je kiest, maar meer hoe je voor iets kiest, wat je intentie is. Daar bewust van te worden vertelt je veel over jezelf, welk beeld en welke verwachtingen je van jezelf hebt. Kun jij bezig zijn met je bezigheden zonder oordelen?


Gepubliceerd in Spiritueel Enzo



Geen opmerkingen:

Een reactie posten