donderdag 17 november 2011

Stap voor stap



Gisteren trok ik een zielekaart die mij vertelde dat mijn intenties waar ik voor gekozen heb voor dit leven in mij naar boven komen in het hebben van ambities en het willen bereiken van bepaalde doelen en de dagdromen die daar bij horen. Deze dagdromen laten mij de weg naar mijn bestemming zien. Het zijn de signalen van mijn ziel.
Mijn ziel ‘vertelt’ me wat ik moet doen, maar ik laat mezelf weerhouden door angst, door wantrouwen. Hele menselijke emoties, hele menselijke ervaringen opgedaan door mezelf en anderen, die me weerhouden werkelijke stappen te zetten. Dit noemen ze dus ‘verzet’. Waar dit verzet vandaan komt? Puur maatschappelijk ingegeven zaken als financiën.  En angst voert daarin toch we de boventoon. Wat gaat er allemaal op me af komen, kunnen wij het als gezin financieel wel redden als ik mijn stappen zet? Zal ik eerst even uitleggen wat mijn droom is… anders snappen jullie niet waar ik op doel.

Mijn droom is: mensen op weg helpen in hun ontwikkelingsproces als zij vastgelopen zijn of nieuwsgierig naar nieuwe mogelijkheden, naast ze gaan staan en een hand reiken, samen op ontdekkingstocht, in een eigen praktijk voor Bewust Zijn, door middel van Bach bloesemtherapie, MIR-methode, Numerologie/Levensdoel Systeem, Astrologie, Chakra-kleurenanalyse en Mandala-tekenen. Allemaal vakgebieden waar ik in thuis ben, waar ik al mee bezig ben, maar wat nog niet officieel is. Ik wil zoveel, zie zoveel mogelijkheden, op het gebied van complementaire gezondheidszorg en onderwijs, op het gebied van therapie/coaching via het internet, ik heb zoveel ideeën op het gebied van workshops en cursussen. Stappen in die richting zou ik nog veel meer kunnen zetten, dan ik nu doe. Wat houdt me dan toch tegen?

Allereerst de angst mijn dagen helemaal vol te plannen met werk, daar waar weliswaar mijn hart en ziel liggen, mijn passie, maar waar misschien ons gezin in de knoop gaat komen. Voorzichtig ben ik al bezig, door meer werkuren te maken, meer studie-uren in te plannen (ik ben op dit moment bezig met Medische Basiskennis en Astrologie, naast verdieping in de rest van de vakgebieden). Moet ik dan kiezen voor één richting. Nee, dat ga ik niet doen, want ik zie een mooi totaalpakketje in de vakgebieden waar ik mee bezig ben, mooie aansluitingen, aanvullende ingrediënten. Prachtig om alles in elkaar te kunnen passen.

Krijgt manlief te horen dat voor hem het werk bij zijn huidige werkgever ophoudt en hij elders moet gaan kijken. Allemaal mooie woorden om het grote woord nog te ontwijken: ontslag! Zoals zovele collega’s in de bouw komt hij dus binnen afzienbare tijd op straat te staan. Is dit dan het moment om mijn plannen, mijn droom te realiseren en nu werkelijk stappen te zetten? Durf ik dat of snijden we onszelf dan financieel in de vingers? Eergisteren las ik een discussie op LinkedIn waar men vroeg wie rond kan komen van zijn werk als zelfstandig coach. Niemand! Allemaal een partner met baan of zelf een andere baan ernaast! Is dat dan mijn toekomst? Me uit de naad werken en er zo weinig voor terug krijgen? Begrijp me niet verkeerd. Ik krijg ontzettend veel terug, belangrijker in mijn ogen dan financiën. Ik zie mensen groeien en vooruit komen, waar zij vast kwamen te zitten in hun leven, ik zie bewustwording, ik zie depressie veranderen in geluk en groei, ik zie geestelijke en fysieke klachten verdwijnen, noem maar op! Dat is niet te betalen! Maar ik zie ook een terugloop in de hoeveelheid cliënten, ik zie minder bezoekers op beurzen, ik zie mensen die hun geld in de zak houden om dezelfde angst die ik zelf voel… krijgen we straks nog brood op de plank?

Onze vaste uitgaven maar onder de loep genomen, kan dat goedkoper, kunnen er dingen achterwege gelaten worden, kunnen er eisen bijgesteld worden? Onze zoon moet natuurlijk wel zijn medicijnen, die noodzakelijk zijn maar niet vergoed worden, kunnen blijven krijgen… Leuk om overal te horen dat ons financieel stelsel totaal op de schop zal gaan, dat er een Nieuwe Tijd aan zal breken waarin geld niet meer belangrijk zal zijn. Fijn! Heerlijk! Maar tot die tijd? Hoe betalen wij ons ‘brood op de plank’? Hoe moet die Nieuwe Maatschappij er dan uit zien? Ik kan me er wel een idealistische voorstelling van maken, maar hoe komen we daar? Stap-voor-stap… Ik voel verzet, ik voel angst, ik voel… zoveel. En toch voel ik vertrouwen! Snap jij het nog?

De zielekaart vertelde me dat het hoog tijd is de noodzakelijke stappen te gaan zetten om mijn droom te realiseren. Volgens de numerologie is het komend jaar, 2012, voor mij het jaar voor organiseren en zakelijk succes, een jaar bovendien dat overeenkomt met mijn levensdoelgetal, dus alle tekenen zijn gunstig Ik ga lekker verder op mijn pad, stap voor stap en misschien is het dan toch eindelijk eens hoog tijd de knoop door te hakken en alles officieel te maken… geloof ik…


Gepubliceerd in Spiritueel Enzo


Geen opmerkingen:

Een reactie posten