donderdag 15 december 2011

Syl de Boer - 'Zwervende Zielen'



'Zwevende Zielen' - Syl de Boer



Syl schrijft:

'Het ontstaan van het boek is minstens zo'n spannend verhaal als het boek zelf!In 1996 werd ik wakker met een verhaal in mijn hoofd. Had ik gedroomd? Ik schreef op wat ik me nog kon herinneren en terwijl ik schreef, herinnerde ik me meer en meer. Toen ik het overlas, wist ik het; dit was een boek. Het moest alleen nog geschreven worden.''Ik werd tijdens dat schrijven regelmatig gesteund door onverwachte hulptroepen. Zo was ik een keer vastgelopen en had echt geen druppel inspiratie meer. Een paar dagen daarna opende ik de brievenbus en vond daar een ansichtkaart met een foto van... Lake Winnipeg! De locatie van mijn verhaal! Met bomen én een totempaal!De kaart was bestemd voor de vorige bewoner van mijn huis en bleek een reclameverhaal over een uniek houtsoort dat alleen bij Lake Winnipeg te vinden was! En met dat gegeven kon ik weer verder, want opeens had ik weer een nieuwe opening!En dit is slechts één van de vele 'toevalligheden' die mij hebben geholpen om het uiteindelijke verhaal te kunnen presenteren.'

En dat uiteindelijke verhaal vertelt over de cynische projectontwikkelaar Rex McMillan, die de opdracht krijgt om een recreatiepark aan het Canadese Lake Winnipeg te bouwen. Vanaf het moment dat hij die opdracht aanneemt, wordt hij bedolven onder onverklaarbare gebeurtenissen, zoals voorspellende dromen, geestverschijningen, bijna-dood ervaringen, visioenen uit een vorig leven en een paar bizarre ongelukken. Is er sprake van 'menselijke' sabotage of is dit park, dat door de Indianen wordt beschouwd als Heilig Grondgebied vervloekt?Met de hulp van fotografe Lily McBride probeert hij controle te krijgen over de situatie en zijn gevoelens, maar dat lijkt pas mogelijk als hij die controle juist loslaat...

Met deze intrigerende beschrijving op de achterflap begon ik het boek te lezen, en wat voor boek...Een zéér verrassend boek! Naast dat het 'gewoon' een spannend en misschien zelfs wel een romantisch verhaal te noemen is, dat vol zit met boeiende spirituele ingrediënten, is het ook een boek waar je werkelijk mee kunt leven met de hoofdpersonen en een verhaal dat je werkelijk mee kunt beleven met de hoofdpersonen. Door de prachtige beschrijvingen van alles wat er in de hoofden van de hoofdpersonen omgaat, leer je ze op zeer intieme wijze kennen.

Het verhaal ontvouwt zich voor je ogen, voor je ziel... Zo beeldend, zo treffend. In het begin vond ik het wel een beetje wennen en voelde het voor mij soms wat ongemakkelijk aan om zoveel gedachten en gevoelens van de hoofdpersonen mee te krijgen, maar het went snel en al gauw kon ik helemaal in het verhaal duiken. Toch kon ik het ook goed wegleggen, niet omdat het niet boeide, maar omdat ik het zonde vond om het boek in één adem uit te lezen en uit het verhaal te komen. Dus ik las het mondjesmaat van voor naar achteren, mezelf af en toe zo'n 'Zielenmomentje' gunnende. Heerlijk genieten! Het boek is dus eigenlijk simpelweg te dun met zijn 315 bladzijden. Ben dus héél benieuwd geworden naar de andere boeken van SYL.

De openheid waarmee over spirituele zaken in het leven gesproken wordt, maakt dat je er in je dagelijks leven zelf ook bewuster van wordt. Zogenaamde 'toevalligheden' bijvoorbeeld worden eerder herkend als seintjes om ergens op te letten of hulpmiddeltjes om makkelijker keuzes te kunnen maken. Vooral een item als het herkennen van seintjes 'van boven' en het hen verwarren met fantasie of een (dag)droom die 'slechts' een droom is, komt in dit boek duidelijk naar voren voor mijn gevoel. Dat 'fantasie' of een (dag)droom of een visioen werkelijke informatie voor je bevat die voor jou van belang kan zijn om je hart te volgen in het leven, is nu wel duidelijk. Toch blijft dat voor mij een lastige... Want wanneer wordt jouw fantasie of (dag)droom gestuurd door je verstand en wanneer is het werkelijk een seintje waar je iets mee kunt.

Want als ik voor mezelf een scenario afspeel hoe de dingen zich in mijn leven op z'n beroerdst kunnen voordoen, iets waar mijn Innerlijke Criticus graag op inspeelt, dan zijn mijn (dag)dromen werkelijk niet zo waardevol om mijn keuzes op te baseren. Het blijft in mijn ogen uitkijken... Grofweg kun je je (dag)dromen en fantasie indelen in twee categorieën: negatief, bekritiserend en afbrekend getinte situaties en positief, versterkend en opbouwend getinte situaties. De situaties van negatieve aard beschouw ik tegenwoordig als waarschuwingen en een methode om me te helpen voorbereid te zijn als zaken niet helemaal lopen zoals ik zou willen. Ze bieden namelijk ook vaak oplossingen om als negatief ervaren situaties positief aan te pakken. De situaties van positieve aard beschouw ik als de weg van mijn hart, van datgene wat ik het liefst zou doen en die kunnen mij sterken in het maken van keuzes of het volhouden op de ingeslagen weg.

In het boek 'Zwervende Zielen' herken ik de thema's die zich aan de orde doen bij het (h)erkennen van deze spirituele seintjes. Het groeiende Bewust Zijn in het leven. Hoe relaties tussen mensen onderling en mens en dier belangrijk zijn als aangevers van ervaringen die ertoe doen om spiritueel te kunnen groeien. Een prachtige samenwerking! Hoewel het soms helemaal niet zo 'prachtig' voelt en juist moeilijke elementen in het leven brengt.

Afijn, ik denk dat dit een boek is waar iedereen zo zijn of haar eigen thema's in het leven in kan herkennen en iedereen zal er weer iets uithalen waar hij/zij iets kan hebben in zijn/haar spirituele ontwikkeling! Een aanrader dus!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten