donderdag 23 februari 2012

Voelen van goddelijke energie



De vraag of er iets is wat de mens verbindt met de wereld, de natuur, de kosmos, zal door diverse mensen ook divers beantwoord worden. We zullen antwoorden horen als ‘niets’, ‘Tao’, Het Veld, de Grote Geest, Allah, God, afhankelijk van de cultuur waar mensen in zijn opgegroeid of waar ze zich toe aangetrokken voelen. Al die mensen hanteren een bepaalde geloofsovertuiging of levensvisie, een ander zal antwoorden ‘weet ik niet’. Bijna iedereen heeft hier wel over nagedacht of denkt voort vanuit de situatie waarin men is opgegroeid of neemt over wat zijn of haar ouders hem of haar bijgebracht hebben.

Iedereen die vanuit zijn of haar gevoel antwoordt dat er ‘iets’ is, zal dat gevoel maar moeilijk kunnen omschrijven in woorden en gebruikt daarom bekende termen als ‘God’ en dergelijke. Het zijn termen, door mensen uitgevonden, om iets te benoemen dat eigenlijk gewoon gevoeld moet worden. Termen als vervanging van een beschrijving van een gevoel. Als je dat gevoel kent, heb je in wezen geen woorden meer nodig. En eigenlijk herkennen de meesten onder ons het wel, wanneer we verbinding voelen. Verbinding bijvoorbeeld met een geliefde, wanneer we pas verliefd zijn. Een gevoel van onvoorwaardelijke liefde, een gevoel waarbij we niet nadenken over de plus- en minpuntjes van onze partner, dat komt meestal later pas… wanneer onze ratio en menselijke ervaring weer een rol mee gaan spelen. De verbinding voel je wanneer je als moeder je eerste kind, net geboren, in je armen houdt.

Die verbinding kunnen we voelen met alle levende wezens, met dieren, met planten, maar ook bijvoorbeeld met voorwerpen, stenen, metalen en kleuren. In wezen kunnen we ons verbinden met alles wat energie met ons kan uitwisselen, dus in wezen alles en iedereen. Wanneer we gaan beseffen dat we in verbinding staan met alles en iedereen, dan kun je de werkelijke ‘goddelijke’ energie voelen die alles en iedereen met elkaar verbindt, omdat die ‘goddelijke’ energie alles en iedereen doorstroomt, omdat alles en iedereen ‘goddelijke’ energie is.

Ik schrijf ‘goddelijk’ bewust tussen aanhalingstekens, omdat het slechts een menselijk woord is om iets aan te duiden wat eigenlijk niet te omschrijven is, je moet het voelen, daar zijn geen menselijke woorden voor. Tja, makkelijk praten… wat voel je dan? Beschrijf dat nu eens wel in woorden, zodat ook mensen die zich niet bewust zijn van die  ‘goddelijke’ energie, weten waar ze op moeten letten om het te kunnen herkennen. Moet je daar dan hooggevoelig voor zijn? Kun je dat leren?

Hooggevoeligheid is in mijn ogen niets anders dan je bewust zijn van ‘goddelijke’ energie, je herinneren wie je bent, waar je vandaan komt. Vaak zien we bij hooggevoelige mensen moeite met Aarden, omdat hooggevoelige mensen juist nog vanuit die ‘goddelijke’ energie voelen. Zo zien we een enorme gevoeligheid voor alles wat onplezierig aanvoelt op of in het lichaam (denk bijvoorbeeld aan kledingetiketjes, harde geluiden, sterke geuren of allergieën), het lichaam dat onplezierig aanvoelt, een gevoel van heimwee, etc., voortkomend uit een nog niet kunnen accepteren van een Aards lichaam en datgene waar dat lichaam voor bedoeld is: Aardse ervaringen opdoen. Als we eenmaal gekozen hebben voor een Aards leven, gekozen hebben voor bepaalde Aardse ervaringen, zullen we daarmee aan de slag gaan. Dat gaat vanzelf. Hooggevoeligheid blijft misschien, of verdwijnt met de jaren, maar de menselijke ervaringen zullen niet aan ons voorbij gaan.

Hooggevoeligheid, en dus het gevoel van verbinding en het voelen van ‘goddelijke’ energie, kennen we allemaal wel uit onze vroegste jeugd, maar we worden meteen vanaf onze geboorte geconditioneerd om dat te vergeten en ons te wijden aan onze Aardse taak, om onze Aardse ervaringen op te doen, daarvan te leren en die ervaringen na onze dood weer mee te nemen naar ‘Huis’, naar de ‘goddelijke’ wereld, waar die ‘goddelijke’ energie héél gewoon is. Wie nog vroege jeugdherinneringen heeft kan daar wellicht over meepraten.

Mijn bewuste herinnering begint op ongeveer 4-jarige leeftijd. Ik zit als klein meisje voor het raam met mijn poppen te spelen als opeens een grote zwerm spreeuwen het luchtruim, alle tuinen en daken in onze buurt zwart kleuren en een gekwetter van jewelste onze oren binnenkomt. De patronen die de zwerm in de lucht beschrijft zijn indrukwekkend. Zonder besef van ‘goddelijke’ energie is deze ervaring al indrukwekkend genoeg, maar wat voor mij het meest overweldigende was op dat moment, was de aanwezigheid van deze enorme hoeveelheid zielen bij elkaar en ik hoorde niet alleen het door mensenoren te horen gekwetter, maar ik hoorde vele stemmen en één stem die me vertelde dat ik deze ervaring nooit zou vergeten en dat deze ervaring me altijd terug zou kunnen brengen in mijn contact met Thuis wanneer dat nodig zou zijn in mijn leven.

De spreeuwen verdwenen weer, tot ongenoegen van velen een enorme hoeveelheid witte poep achterlatend, maar voor mij was het de mooiste ervaring die ik me maar kon bedenken, omdat ik de verbinding weer gevoeld had met Thuis, daar waar ik vandaan kwam. En ik wist meteen dat ik daar iets mee moest doen, maar wat? De stem die mij attendeerde op het contact met Thuis en dat dat kennelijk wel een keer nodig zou zijn, heeft mij nog vele malen bereikt en nu weet ik dat zij mijn Gids is in dit leven, en ook met haar voel ik verbinding.

Wat voor mij volgde was een zoektocht naar het opnieuw voelen van die verbinding. Een soort heimwee gevoel, het opnieuw willen beleven. Dat het voor mij nog niet zover was daar iets mee te doen snap ik nu pas. Ik moest eerst vele menselijke ervaringen opdoen, voordat ik de waarde van die verbinding in mijn leven mocht inzien en mocht gebruiken. Vanuit mijn menselijk wezen, los van bewustzijn van de verbinding, maar natuurlijk nog steeds ‘in verbinding’ zoals het leven bedoeld is, ging ik op zoek in de waardevolle dingen in het leven, zoals in religies, wetenschap en gezondheidszorg, maar steeds mocht ik voelen dat dat ‘het’ toch niet was. Ik leerde mijn man kennen, we bouwden een huis en kregen twee kinderen en deden enorm veel menselijke ervaringen op. Onze kinderen helpen ons enorm onze Aardse ervaringen op te doen en helpen ons om Bewust te Zijn, om Bewust Mens te Zijn. Een tijdje had ik geen behoefte naar het opnieuw voelen van ‘goddelijke’ energie, omdat ik met het Aardse bezig was, met Aardse ervaringen. Maar de ervaring met man en kinderen ging dieper en op een gegeven moment voelde ik de verbinding tussen ons op een ander niveau dan het Aardse en wederom hervatte ik mijn zoektocht die uiteindelijk leidde tot waar ik nu ben en waar ik me juist bezighoudt met alle esoterische tegenhangers van de voorheen door mij onderzochte religie, wetenschap en gezondheidszorg.

Vreemd misschien dat ik zeg esoterische tegenhanger van religie? Religie is in mijn ogen een door de mens vorm gegeven beleving, wel komende vanuit een oorsprong van verbinding, maar door alle rationele menselijke toevoegingen verworden tot instituut, waar de werkelijke verbinding met het ‘goddelijke’ in menselijke banen geleid wordt. Wel biedt religie belangrijke hulpmiddelen om in contact te komen met het ‘goddelijke’, zoals rituelen, gebed en meditatie.

Maar wat verbinding, wat die ‘goddelijke’ energie nu eigenlijk is? Je weet het meteen als je het voelt, daar zijn geen woorden voor…


Gepubliceerd in Spiritueel Enzo


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen