donderdag 31 mei 2012

Harmonie is er altijd



Wanneer we de betekenis van harmonie opzoeken op encyclo.nl zien we betekenissen als: muziekgezelschap met veel blazers, hoedanigheid van een product dat een algemene aangename gewaarwording veroorzaakt, een prettig georganiseerde en consequente indeling van delen in het geheel, overeenstemming, eendracht, samenhang, in balans, evenwichtig.

Harmonie, spiritueel bekeken. Is dat een gevoel van geluk? Is dat een gevoel van vrede? Voortkomend uit verbinding tussen twee of meer delen? Wat is harmonie eigenlijk? In de lastige periodes in ons leven is het soms ook héél lastig om te spreken over harmonie. We ervaren dan geen harmonie, omdat harmonie voor velen onder ons verbonden is met een positief gevoel. Ik kan hier van harte over meepraten.

Als gastschrijvers van Spiritueel Enzo krijgen wij van te voren te horen wat het thema gaat worden voor de volgende editie. Het leuke is dat dit thema zó voor mij gaat leven, dat ik vaak vanuit een zeer recente ervaring kan schrijven. Ik denk dat jullie, lezers, dit vast wel herkennen juist nádat jullie de artikelen in Spiritueel Enzo gelezen hebben. Dit voelt als iets harmonieus, wat men makkelijk kan gaan bekijken als ‘toeval’ of als ‘synchroniteit’ afhankelijk van de eigen persoonlijke uitgangspunten in het leven, maar in wezen werkt dit heel simpel. Waar je aandacht naar uitgaat, daar ben je je meer bewust van. Breek maar eens een arm of been en je ziet veel meer gebroken ledematen. Als je zwanger bent, zie je veel meer dikke buiken. Zo werkt het ook met ons Bewust Zijn. In wezen verbind je je met anderen of inzichten die passen bij jouw eigen ervaringen en inzichten, zoals mensen met dezelfde interesse elkaar aantrekken. Wanneer wij deze verbinding voelen, voelen wij harmonie.

Dit keer dus het thema harmonie. En wat denk je? Joepie! Een periode vol harmonie! Ha, fijn! Een periode brak aan waarin er van alles was, behalve harmonie. Voor mijn gevoel dan. Daar ga je heen met je hoopvolle verwachtingen… die ik eigenlijk al niet eens durfde te koesteren. Verwachtingen en teleurstellingen gaan ten slotte hand in hand. Ja, ergens, verstandelijk gezien, wist ik wel dat het natuurlijk onzin was, niet in harmonie…. Want we zijn juist wel continu in harmonie met de kosmos. Maar dit ook zo voelen? Verre van dat!  

Harmonie is voor velen onder ons verbonden met als positief ervaren gevoelens. Maar harmonie draagt ook een als negatief gevoelde component in zich, bijvoorbeeld wanneer wij op een negatieve wijze werken met onze levensenergieën. Zo ben ik iemand die de neiging heeft voor anderen te willen denken en denk dan te weten wat die persoon nodig heeft, zeker wanneer ik al een oplossing zie waar de ander nog zoekende is. Dit kan natuurlijk heel verkeerd aflopen wanneer ik daar ook naar ga handelen, want we kunnen niet voor anderen denken. En helaas doe ik dat soms nog wel eens, ondoordacht, op de automatische piloot. Echter wanneer ik mijn intuïtie gebruik kan ik de behoeften van anderen invoelen en kan ik hen helpen waar nodig, wanneer nodig, wanneer zij willen. Dit is leven vanuit Bewust Zijn. Het verschil? Dezelfde vaardigheid, maar op negatieve of positieve wijze gebruikt. Toch ben ik in beide gevallen volledig in harmonie met de kosmische energieën. Ik zelf ben verantwoordelijk hoe ik hiermee omga en of ik deze harmonie ten goede of ten kwade benut. Denk maar eens even aan dat muziekgezelschap. Tja, prachtig, als men maar stemmend samen speelt, graag in de maat, naar elkaar luisterend en allemaal op dezelfde plek in het stuk. Toch, al spelen ze vals, stemt het voor geen meter en gaat iedereen zijn of haar eigen weg: het blijft een harmonie!

Ik weet dat al deze ervaringen ergens goed voor zijn. Ik besef terdege dat we ieder ons eigen spirituele pad te gaan hebben, dat we elkaar daarin helpen en ja, soms met het voorschotelen van een spiegel waar we liever niet in willen kijken. Dat doet een ander net zo goed voor mij, als ik voor hen. Ieder van ons leeft het leven zoals dat bedoeld is, volledig in harmonie met de kosmische energieën, om bepaalde menselijke ervaringen te mogen opdoen. Toch zou ik soms zo graag even in wat rustiger vaarwater terecht willen komen, hoewel ik dan meteen van mezelf weet, dat ik dan misschien wel indut. Maar héél even…. Misschien?... Een middagdutje op z’n tijd kan toch geen kwaad?

Een ervaring die onomstotelijk volledig op positief gevoelde wijze in harmonie was met kosmische energieën heb ik vorige week mogen beleven. Een ervaring die me voor de rest van mijn leven ongetwijfeld bij zal gaan blijven. Ik heb mijn eerste bloesemremedie zelf gemaakt. Een heel bijzondere ervaring, omdat hier helemaal niet vanuit het verstand gehandeld is, maar volledig op intuïtie. ’s Nachts droomde ik dat ik iets moest gaan doen wat ik nog nooit gedaan had, dat het misschien niet helemaal volgens de voorschriften was, maar dat ik volledig mocht vertrouwen op mijn intuïtie. Nou, je snapt dat me dat behoorlijk raadselachtig voorkwam en dat ik absoluut nog geen flauw idee had wat ermee bedoeld werd. Nu was ik de laatste jaren al weer veel meer bezig met planten, met hun geneeskracht speciaal. Vandaar ook mijn opleiding tot Bach bloesemtherapeut. Enkele planten hebben, naast de Bach bloesems, mijn speciale aandacht getrokken, waarvan Longkruid er eentje was. De ochtend na die droom was ik de hond aan het uitlaten en opeens wist ik het. Het was tijd om een bloesemremedie te gaan maken van het Longkruid. Ik ging aan de slag. In tegenstelling tot de gebruikelijke zonmethode waarbij de bloesems een paar uur in een glazen kom in de stralende zon blijven staan, koos ik intuïtief voor de kookmethode die meestal gebruikt wordt voor bloesems die in een donkerdere tijd van het jaar bloeien. Dit ging dus tegen de gangbare wijze in, maar ik wist dat het goed was. Op een gegeven moment heb je een gefilterd aftreksel van de bloesem in het ene flesje en een conserveermiddel, brandewijn, in een andere fles. Op het moment van samenvoegen wordt in wezen de bloesemremedie 'geboren'. Kosmisch gezien is dit een belangrijk moment, omdat dit een bepaalde energie aan deze unieke bloesemremedie meegeeft, welke je astrologisch middels een geboortehoroscoop kunt onderzoeken. Ik stond werkelijk met de ene fles in de ene hand, de andere in de andere hand en ik wist op zeker moment dat het op juist dat moment zover was. Een gevoel van perfecte harmonie! Ik had dus niet van tevoren de hemellichamen bestudeerd, het ging allemaal puur op intuïtie. Een heel bijzondere ervaring! Ik voegde de twee ingrediënten bij elkaar en dat gaf me werkelijk het gevoel van een geboorte, van geboren worden, van wedergeboorte. Een verbinding met het leven, een verbinding met de kosmos. Prachtig! Dus als je het hebt over een positieve harmonie-ervaring… En toen natuurlijk die geboortehoroscoop bekeken. En ja hoor, dit is werkelijk het perfecte moment geweest voor deze ‘geboorte’, sluit zo mooi aan bij de geneeskrachtige werking die het plantje sowieso al in zich draagt. Zó mooi! En wat een oppepper voor mijn zelfvertrouwen om zo intuïtief in verbinding te treden met het leven en harmonie te mogen ervaren! Ik kan het!

Kortom, luisteren naar je intuïtie en je verbinden: op positieve wijze de harmonie voelen is het gevolg. En bedenk in moeilijke tijden: je bent altijd in verbinding met de kosmos, harmonie is er altijd, je hoeft ‘alleen maar’ naar je intuïtie te luisteren… Om nog even in muziektermen te blijven: kijk en luister naar de dirigent, luister naar je medemuzikanten! En denk er even aan je instrument, je lichaam, goed te verzorgen! En vooral blijven oefenen!


Donderdag 26 april 2012 gepubliceerd in Spiritueel Enzo


Geen opmerkingen:

Een reactie posten