woensdag 19 september 2012

De groei naar een bloesemremedie....Wespenorchis en wespengif





foto: Angelique Moorman



Aan het onderzoeken, overdenken, invoelen, afstemmen,  wat de betekenis is van deze plant, de Breedbladige Wespenorchis, in onze tuin...

Zit 'm dat in de geneeskracht? Kan die betekenis niet direct plaatsen, maar weet zeker dat dat nog komt. Er wacht nog een mooie bloesemremedie, maar dan moet deze prachtplant terug gaan komen en zich weten te settelen in onze tuin, in zijn kracht... Ik voel dat onze tuin steeds krachtiger van energie wordt, zoals ook mijn eigen energie steeds krachtiger wordt.

Planten die spontaan in je tuin verschijnen hebben je iets te bieden. Een stukje heling en/of bewustwording. Je kijkt héél anders naar 'onkruid' als je dat beseft.

Langzamerhand is de Breedbladige Wespenorchis nu aan het verdwijnen, aan het voorbereiden op de herfst en winter. Bevruchting gebeurt door gewone wespen. En die waren dit jaar niet veel te zien in onze tuin... Hoop dus dat het wel voldoende geweest is en deze prachtige plant volgend jaar weer terugkomt.



foto van 'Keesg' op de site van National Geographic



Van de ene kant was ik er blij mee dat er weinig wespen waren, omdat ik in het verleden allergisch gereageerd heb op wespensteken en nu dus dagelijks medicatie bij me draag voor het geval dat...

Maar als ik dan deze mooie zeldzame wilde plant in onze tuin zie, die afhankelijk is van diezelfde wesp, wat vertelt me dat dan? Hoe afhankelijk onze beleving is van ervaringen in het verleden? Stel dat ik met mijn, misschien wel angst te noemen, weerstand tegen wespen het voor het zeggen zou hebben, dan zou binnen de kortste keren de wespenorchis verdwijnen en wat nog meer? Maar goed dat wij daar niks over te vertellen hebben. Laat Moeder Natuur haar werk maar doen.

Ik kan beter eens gaan kijken wat die allergie mij te vertellen heeft, wat daar de oorzaak van is en dan niet het reguliere praatje over een lichaam dat nu eenmaal te snel te veel antistoffen aanmaakt, nee, want ook dat heeft natuurlijk een oorzaak. Genetische aanleg? Klopt. Maar niet iedere genetische aanleg hoeft zich te openbaren en dat deed deze dus wel. Maar ook dat is ergens goed voor, om ergens in dit leven aan te werken. En dit is dan 'slechts' een allergie, zo zijn er vele dingen in het leven, maar nu is het slechts deze allergie die voor mij persoonlijk overblijft na vele gezondheidsperikelen die door bewustwording en met hulp van acupunctuur en bloesemremedies onder handen genomen zijn en verdwenen. Sinds mijn bezoek aan Engeland, de kracht die ik daar opgedaan heb, heb ik het gevoel dat met mijn notenallergie misschien ook deze wespengifallergie is verdwenen. Zou ik durven wachten met het gebruik van medicatie tot ik zeker weet of ik er nog allergisch voor ben? Best eng... of niet? Durf ik het vertrouwen te hebben dat ook dit euveltje verholpen is? Ik lees in het boek 'De Sleutel tot Zelf-Bevrijding' van Christiane Beerlandt het volgende over allergie voor wespensteken:

'In plaats van je ware Zelf naar buiten uit te 'stralen', trek je je terug in jezelf; langs 't achterpoortje zou je willen wegglippen. Met twijfels, minderwaardigheidsgevoelens, omdat je jezelf niet waardig vindt om je te manifesteren naar buiten toe, zou je willen ontsnappen, desnoods naar de dood... Je tilt anderen op de troon en je duwt jezelf weg. Voldoe je niet aan de verwachtingen die jijzelf of je ouders aan je hebben gesteld? Voldoe je niet aan de normen die maatschappelijk alom worden verheerlijkt? Vind je jezelf dom of lelijk? Negatieve gedachten over jezelf vergiftigen je: spuw ze uit, het zijn leugens!'

Nou, dit is wel zo'n beetje hoe ik in het verleden naar mezelf keek en mezelf ervaarde. Maar dat is nu toch werkelijk volledig verleden tijd, afgesloten en ik sta meer in mijn kracht dan ooit! En de oplossing die Christiane dan ook nog aandraagt klopt met wat ik gedaan heb...

'Voor eenieder liggen waarden en mogelijkheden anders. Besef jouw specifieke geaardheid en straal je waarde in openheid naar buiten. Je bent blind, omdat je niet leeft vanuit jezelf, maar onder het gezag van anderen. Ontdoe je van deze blinddoek en ontdek je unieke zijn.'

Nou, heel herkenbaar allemaal en tja, thema's die hier aangeraakt worden die steeds teruggekeerd zijn in mijn leven omdat ik met de thema's 26/8 mag werken, welke ik ontdekt heb middels het Levensdoel Systeem van Dan Millman. Pas heel kort geleden heb ik die blinddoek afgelegd en hem ook niet meer voor het behoud van een comfortabele, bekende, zone af en toe toch nog omgedaan...  waarmee teruggekeerd werd in oude vastgeroeste patronen. Nee een krachtige beslissing vanuit het diepst van mijn hart om deze blinddoek af te leggen en te gaan leven vanuit mijn diepste kern!

En wat er dan allemaal op je pad komt.... Ik kan het iedereen aanraden!
En die allergie voor wespensteken? Die moet nu toch écht verdwenen zijn, dat kan niet anders... Zou ik het innemen van medicatie meteen na een steek durven nalaten? Jawel! Ik hou jullie op de hoogte...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten