donderdag 24 januari 2013

Strafwerk en affirmaties



Voor mijn workshops was ik bezig met het opstellen van affirmaties. Affirmaties zijn krachtzinnen die voor je gaan werken door ze steeds opnieuw te herhalen. Deze affirmaties kun je uitspreken, maar ik persoonlijk hou van schrijven, dus ik schrijf ze voor mezelf op. Voor liefhebbers van het schrijven van affirmaties geef ik altijd een waarschuwing mee, dat men het niet moet gaan ervaren als strafwerk maken, want dan werkt het niet meer. Je moet het tenslotte met liefde, volle aandacht en concentratie doen voor jezelf, zodat jij er beter van wordt.

Dit bracht me bij het volgende. Waarom werkt het strafwerk op school toch vaak niet als kinderen iets hebben gedaan wat niet de goedkeuring van hun meesters en juffen kan wegdragen? Dat komt zeker ook door de manier waarop strafwerk-zinnen opgesteld worden. Meesters en juffen zouden hier eens wat meer aandacht aan moeten besteden, zodat het strafwerk geen strafwerk meer is, maar een aanzet tot verbeteren van gedrag, tot het worden van een beter kind en daardoor later een beter mens. Tenslotte haalt ieder kind wel eens iets uit, een paar enkelingen daargelaten natuurlijk, en dit zou een leerzame ervaring kunnen worden als daar zorgvuldig mee omgesprongen wordt.





En waar zit 'm dat nu in? Vaak wordt strafwerk opgesteld in zinnen waarin de woorden 'niet' of 'niet meer' voorkomen. Voorbeeld: 'Ik mag niet slaan' of 'Ik mag een ander niet schoppen.' Deze zinnen noemen nog steeds het gedrag dat je niet wilt zien als docent. Door de zinnen zo op te bouwen dat het gedrag benoemd wordt wat je juist WEL wilt zien, zijn ze veel effectiever. Je zou hier bijvoorbeeld van kunnen maken: 'Ik behandel anderen met respect, zoals ik ook wil dat zij mij behandelen.' Je kunt het kind dan ook makkelijker aanspreken op herhaald verkeerd gedrag, bijvoorbeeld met de vraag 'zou jij zelf zo behandeld willen worden?' Uiteraard moet je de zinnen aanpassen aan de leeftijd van het kind. Zo worden strafwerk-zinnen tot affirmaties die goed werk kunnen verrichten. Tenslotte is het zo dat waar jij aandacht aan geeft, zal groeien, dus...

Wanneer docenten strafwerk-regels op positieve wijze opstellen, zal ook de uitwerking positiever zijn! Natuurlijk zijn er kinderen waar dit niet bij werkt, maar ik weet zeker dat er een groot deel van de kinderen kan profiteren van deze positieve aanpak van strafwerk. Een meer positieve benadering, waarbij je het kind de ruimte geeft om fouten te maken, want dat mag, maar ook de ruimte geeft om te leren en hem of haar te laat weten welk gedrag je nu eigenlijk WEL wilt zien. Waard om eens op te letten!


Wanneer je de MIR-Methode gebruikt kan een affirmatie daar vooraf aan toegevoegd worden. Voor persoonlijke afstemming van MIR-Methode en affirmaties, neem contact op met:

dewittewaterlelie@gmail.com


Geen opmerkingen:

Een reactie posten