donderdag 7 maart 2013

Wilg en de Keltische bomenkalender






Keltische bomenkalender 1 t/m 10 maart en 3 t/m 12 september. De Keltische bomenkalender komt voort uit de inzichten van de Keltische astrologie. Iedereen die in deze periode geboren is, zal kenmerken vertonen die samenhangen met de WILG.

De Wilg-mens is net als de wilg zeer flexibel van aard. Hij/zij voelt zich in alle omstandigheden thuis en kan zich goed aanpassen aan de situatie. Dat maakt dat hij/zij zich ook thuis voelt onder mensen van allerlei pluimage, afkomst en achtergrond. Het maakt voor hem/haar niet uit of iemand rijk of arm is, het maakt niet uit waar iemand vandaan komt of welke geaardheid hij/zij heeft. Een Wilg-mens weet zich door deze levensinstelling ook in allerlei omstandigheden kalm door het leven te manouvreren en kan zich derhalve ook nogal eens wat risico's permitteren. Hij/zij is eerlijk en een graag geziene persoon onder vrienden en collega's.
De Wilg-mens is zeer energiek van aard voor wie het een uitdaging is zijn/haar energie in goede banen te laten leiden.
Een Wilg-mens is ook een gevoelig mens, die geroerd kan raken bij heel 'gewone' dingen, ook een beetje een dromer, want dromen zijn voor hem/haar net zo belangrijk als de rationele wereld.
Het onderscheid tussen de Maart-Wilg- en September-Wilg-mens zit 'm in het feit dat de Maart-Wilg-mens handig gebruik kan maken van zijn/haar uiterlijk (conform de grote aantrekkingskracht die van deze Wilg en haar zachtaardige katjes uitgaat), terwijl de September-Wilg-mens zich kenmerkt door een scherp analytisch denkvermogen, waardoor men hen nog wel eens als betweter verslijt. De September-Wilg-mens kan rake uitspraken doen die getuigen van een diep inzicht, die gevoelens en gedachten van anderen doorzien.






Er zijn natuurlijk vele soorten wilgen in de natuur, maar wat wij in ons Nederlandse landschap zo karakteristiek zien, zijn de knotwilgen. In wezen is dit een inperking van de vermogens van de wilg. Zij wordt letterlijk beknot in haar flexibiliteit, haar buigzaamheid. Niettemin zijn deze prachtige wilgen een genot voor het oog en persoonlijk vind ik ze nog veel mooier als de lange buigzame twijgen hoog op groeien en vol met katjes in het voorjaar ons oog strelen met hun zachte aard. De kracht van de wilg komt naar voren door het snelle en grote herstel dat zij vertoont van al deze fikse snoeibeurten. Steeds weer weet zij met haar flexibiliteit tot volle bloei te komen. De mens maakt daar dan wederom handig gebruik van, want dat lange rechte opschot, de zogenaamde wilgentenen  wordt dankbaar gebruikt voor het kweken van nieuwe bomen (een wilgenteen zomaar in de grond gestoken groeit uit tot een nieuwe boom), maar ook voor het meest fantastische en sterke vlechtwerk, in bijvoorbeeld manden.






In mijn praktijk werk ik met deze wilg in de hoedanigheid van een bloesemremedie (Willow, Bach bloesemremedie).  Die bewuste knotwilgen staan in wezen symbool voor de werking van deze bloesem. Het beknot worden in haar flexibiliteit is in wezen ook het gevoel van de mens met een gebrek aan Wilg-energie. Hij/zij heeft het gevoel beknot te worden in zijn of haar mogelijkheden. Hij/zij ervaart de omstandigheden waarin hij/zij verkeert als de oorzaak van zijn/haar problemen, als iets onontkoombaars en vooral onomkeerbaars. Hierdoor verliest hij/zij zijn/haar interesse en doet geen moeite meer energie te steken in dingen die hij/zij voorheen zo fijn vond om mee bezig te zijn.






Jarenlange ondervinding heeft laten zien dat het gebruik van deze Wilg-bloesemenergie zeer krachtig is. Ze ondersteunt je om weer verantwoordelijkheid nemen voor je eigen leven. Je legt het slachtoffergevoel af en hebt vertrouwen in de eigen vaardigheid je eigen geluk in het leven te creëren. Je krijgt meer inzicht in oorzaak - gevolg. Je kunt anderen vergeven. Verbittering en wrok verdwijnen. Je weet dat wat er buiten je is, niet meer is dan een reflectie van je eigen binnenkant. Je leert te kijken in de spiegels die je voorgeschoteld worden in de vorm van relaties en gebeurtenissen. Je wordt weer even flexibel en tolerant als de Wilg.

Wanneer je langere tijd in een negatieve staat van Zijn blijft hangen, die samenhangt met gebrek aan deze Wilg-energie, kun je klachten gaan ontwikkelen, een bekend voorbeeld is een urineweginfectie of blaasontsteking. Ook menstruatiekrampen, longontsteking, virale infecties, reuma, etc.... kunnen de kop opsteken.
Een negatieve Wilg-gesteldheid kan zich bijvoorbeeld ook uiten in bevooroordeeld zijn en/of discriminatie.

Indicatie/signaal wanneer je wellicht (een beetje) Wilg-energie kunt gebruiken is een gevoel van onmacht, onmacht om dingen in je leven te veranderen, omdat je je belemmerd voelt door anderen, de omstandigheden of situatie waarin je verkeert. Je voelt je of bent slachtoffer van... Wanneer je daarbij helemaal geen zin meer hebt in dingen die voorheen leuk vondt, dan is dit zeker een teken!



Helende eigenschappen:

Van oudsher staat de Wilg bekend om zijn kracht in ondersteuning bij alle kwalen die invloed hebben op de gewrichten, zoals reuma. Bladeren en schors bevatten het pijnstillende salicylzuur dat de basis is van aspirine. Thee van wilgenbast helpt de koorts te verlagen.



Spirituele kracht:

Maankracht


Het gebruik van Wilg-bloesemenergie kun je op diverse manieren ondersteunen:

  • Edelstenen - edelsteenremedies
  • Aromatherapie
  • Affirmaties (krachtzinnen)



Edelstenen:

Edelstenen zijn voor ons gevoel vast van substantie en bieden daarom een goede ondergrond om de lichtere bloesemenergieën te ondersteunen. In het geval van de Willow-bloesemenergie zou je bijvoorbeeld de volgende edelstenen kunnen gebruiken, afhankelijk van de persoonlijke overeenkomsten met de beschrijving bij de steen:




Aromatherapie:

Net als edelstenen zorgen voor een stevige ondergrond, kunnen de vluchtige energieën van aroma's je een extra boost geven. Enkele voorbeelden. Ook hier weer goed de beschrijving lezen, of die wel bij je past en hou vooral ook de contra-indicaties in de gaten:




Affirmaties:

Affirmaties zijn krachtzinnen, die, door regelmatig opgezegd of opgeschreven te worden, je negatieve denkpatronen veranderen in een positieve denkwijze. Iedere ochtend direct na het opstaan en iedere avond vlak voor het naar bed gaan de betreffende zinnen 10x hardop opzeggen of opschrijven... Vooral ook in acute situaties, waarin je voor jezelf je negatieve gedachtenpatronen herkent en wilt vervangen, kunnen zij van groot nut zijn.
Affirmaties die passen bij de Wilg-bloesemenergie:

  • Ik heb vertrouwen.
  • Ik onderga een transformatie.
  • Ik ben zelf verantwoordelijk voor mijn eigen geluk.
  • Ik aanvaard wat het leven op mijn pad brengt. Ik ben mijn eigen bron, ik schep mijn eigen geluk.
  • Mijn gevoelens* over de ander komen voort uit hoe ik die ander zie. Alleen ik ben verantwoordelijk voor mijn geluk. (* of dat nu vreugde, woede, angst, liefde, of welk ander gevoel dan ook is)




Even een persoonlijke noot om te illustreren hoe bewustwordingsprocessen kunnen werken...
Door het werken aan diverse workshops waarbij het mijn doel is mensen te helpen in hun bewustwordingsprocessen om zo positief mogelijk in het leven te staan, je zo goed mogelijk te voelen, en anderen vanuit je eigen kracht te ondersteunen, komen er ook bij mij regelmatig nog onverwerkte dingen los en komen er inzichten binnen. Zo kwam er bij de voorbereiding van een Lotus Workshop bij mij een flinke verkoudheid los als teken van reiniging. Nou prima, lekker opschonen, zou je zo zeggen, alleen even vervelend en lastig. Wat ik ook voelde op een gegeven moment was het opkomen van een blaasontsteking, vaak plasdrang, iedere keer zo'n mini-beetje en zo'n raar gevoel als je bijna uitgeplast bent, nog geen pijn, maar wel irritant. Ach, het zou misschien nog een keer langs komen vliegen, als laatste keer, zoals ook de migraine, die ik toch 3 tot 4 keer per week had en nog met één flinke aanval langs kwam om te verdwijnen voor jaren. Als klein kind heb ik héél vaak een blaasontsteking gehad. Als je dan volgens de Bach bloesemtherapie gaat achterhalen wat mogelijke oorzaken van een blaasontsteking kunnen zijn, dan kun je die vinden in een negatieve Holly-gesteldheid en een negatieve Willow-gesteldheid. Beiden herkende ik eigenlijk niet direct, het opkomende blaasontsteking-gevoel zakte weg, maar... Natuurlijk kreeg ik hulp 'van boven'. Via via kwam ik nu toch uit bij de Keltische bomenkalender en het boomteken voor mensen die in deze dagen hun verjaardag vieren. En wat zie ik? De Wilg. Komt die Wilg dus toch weer op mijn pad. Al schrijvende aan het artikel hierboven gebeurde er van alles... Het opkomende blaasontsteking-gevoel kwam (natuurlijk) weer terug... Dat zet aan het denken... en meteen toch maar de Willow-bloesemremedie ook ingenomen. Tijd om verandering aan te gaan brengen, op een paar punten die me kennelijk toch nog tegengehouden hebben in mijn kracht te gaan staan. 

Meteen zie ik mijn zinsomschrijving en ga 'm veranderen, maar misschien goed om dat hier even onder de aandacht te brengen.
Ik schreef: Tijd om verandering aan te gaan brengen, op een paar punten die me kennelijk toch nog tegengehouden hebben in mijn kracht te gaan staan.
Veranderen in: Tijd om verandering aan te gaan brengen, op een paar punten waar ik mezelf nog tegenhoud om in mijn kracht te gaan staan.

Snap je het verschil? De eerste legt de oorzaak buiten mezelf, de tweede neemt verantwoordelijkheid voor het eigen leven. Benieuwd wat dit me gaat brengen... Zo zie je dat ook een bloesemtherapeut blijft leren...
Bewustwording is de sleutel!


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen