zaterdag 8 juni 2013

Cadeautjes van Moeder Natuur in de tuin



Ieder jaar krijgen wij weer opnieuw cadeautjes van Moeder Natuur in onze tuin, ieder jaar ook weer nieuwe cadeautjes en die van vorig jaar of dat jaar ervoor op herhaling. Heerlijk, genieten!
En nog meer kun je van je tuin en dat soort cadeautjes genieten als je minder of niet maait...

Vorig jaar verscheen de Breedbladige Wespenorchis voor het eerst in onze tuin, dit jaar op meer plaatsen dan vorig jaar, zien we het nu voor ons goed herkenbare blad weer boven de grond komen. Ik heb bij deze maar stokjes eromheen gezet, omdat anders ons hondje er bovenop gaat liggen...


Breedbladige Wespenorchis


Vorig jaar ook voor het eerst de Wilde Hyacint in onze tuin, ook die dit jaar weer meer talrijk.


Wilde Hyacint


Een Blauwe Lis of Iris, die haar schoonheid vorig jaar voor het eerst in onze tuin tentoonstelde is dit jaar ook weer teruggekomen, dit keer met minstens 3 bloemen in haar stengel en nog meer blad is te zien als een belofte voor nog meer...

Dit jaar, een prachtige ui-achtige plant. Dat het een uiensoort moest zijn was duidelijk en ik dacht eerst aan de Moeslook, maar bij nader inzien missen onze planten het bolletje waaruit de bloemkelkjes groeien en zijn de kelkjes zelf veel kleurrijker. Rood met gelig crèmekleurig, groen hart. Een werkelijk prachtige schoonheid, die me al riep om als bloesemremedie gemaakt te worden en daartoe, speciaal voor dit doel, één bloemstengel afgebogen naar de grond laat groeien, zodat deze mooi in een bakje met zuiver water gelegd kan worden. Dat het vandaag zover was... tja, dat blijkt...









Na wat onderzoek her en der kwam ik erachter dat dit een tuinplant is, dus geen wilde plant, wat ik eerst wel dacht. Meer een verwilderde plant dus. De bloemen lijken heel teer, maar zijn eigenlijk best stevig en de bijen zijn er kennelijk gek op. Het is een gezoem van jewelste daar. In de naam zie ik dan ook als eerste 'nectar' staan. Zou dat van de populariteit bij bijen afkomen? De naam van deze plant?

Nectaroscordum siculum

De Nederlandse naam voor deze sierui: Bulgaarse Sierui.
Een wilde plant die op de Rode Lijst van zeldzame planten staat bleek dus 'gewoon' een tuinplant te zijn. Maar o, wat een pracht!


Héél gewoon en toch héél bijzonder is een andere plant in onze tuin die er al járen groeit: de Paardenbloem. Dit keer, vandaag bezorgde zij mij echter wel een verrassing. Nu weet ik dat haar bloemstelen best lang kan worden, maar dit deed me toch twijfelen aan haar hoedanigheid. Wás dit wel een Paardenbloem? De bloemen lijken er toch wel héél duidelijk op....




het blad ook...


maar misschien zie je het al aan de dikte van de bloemstengel...

Dit is de plant:



en als manlief ernaast staat, zie je misschien al meer...




jawel... met meetlint... bijna 1 meter 50 hoog...




Ik natuurlijk aan het rondsnuffelen op het internet en kom ik erachter dat in het Guiness Book of Records een Paardenbloem vermeld staat, die is gevonden in het Drentse Orvelte, die wel 1 meter 62 hoog was. Ach ja, het gaat me niet om het record, maar de verbazing toen ik deze reuzen Paardenbloem in onze tuin vond. Het blijkt dat Paardenbloemen op zoek gaan naar het licht, en ja, deze staat wat in de schaduw... hahaha... Zoals je op de foto ziet, nu niet meer...
Hoe bijzonder een 'gewone' Paardenbloem kan zijn!

En ja, een 'gewone' Paardenbloem is het dan ook niet. Daar kwamen we wel achter. Het viel mijn man al op dat de 'Paardenbloem' ook in het donker helemaal open bleef. Een Paardenbloem gaat 's avonds dicht. Mijn vader vond de reden hiervoor. Deze plant heeft meerdere bloemhoofdjes aan de bloemstengel, het blad is spitser en de kelkblaadjes zijn kleiner. Deze plant is een prachtig exemplaar van het Groot Streepzaad, de Crepis biennis. Weer een nieuw cadeautje van Moeder Natuur dus in onze tuin! Die tuin krijgt steeds meer weg van een heuse botanische tuin. Genieten!

En ja, wetende dat onze Bulgaarse sierui in een bakkie water haar energie aan water aan het overdragen is voor een bloesemremedie, geeft mij deze vondst weer een indicatie over de werking van de betreffende remedie... waarover later vast meer.

Wilde jullie gewoon even laten meegenieten met de wonderen van Moeder Natuur!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten