vrijdag 5 juli 2013

Een wandeling door de tuin.



Deze dag stond in het teken van onze tuin, haar glorieuze rijkdom en overvloed...
Oogst: nieuwe kennis, Moederkruid Bloesemremedie, Frambozensiroop, aalbessen en mooie foto's.

De wandeling begint bij een plant, waarvan het bloemetje toch verdacht veel lijkt op Hertshooi. Bij nader onderzoek blijkt dat dit ook familie van de Hertshooi is: Mansbloed, botanische naam Hypericum androsaemum (Androsaemum officinale). In het Engels wordt hij Tutsan genoemd.
De naam Mans bloed is de letterlijke vertaling van AndrosaemumHypericum komt van het Griekse hypo en Erica ( = onder of tussen heide). Sommigen zeggen echter dat Hypericum verwijst naar de god Hyperion, vader van de zon in de Griekse mythologie, omdat de bloemen (net als de zon) heldergeel zijn.

In Culpeper's Complete Herbal kunnen we lezen dat Mansbloed helpt bij

  • de behandeling van SOA's,
  • een opvliegende aard,
  • Ischias en Jicht,
  • brandwonden,
  • het stelpen van bloedende wonden,
  • het helen van wonden en pijn, zowel inwendig als uitwendig, zelfs als deze etteren en zweren. (Toepassing in balsems, oliën en zalven.)

De werking van Mansbloed is daarnaast net zo verwand aan de helende eigenschappen bij depressies van het Sint Janskruid, als de planten zelf familie zijn.



Mansbloed, familie van de Hertshooi



Verderop gaat mijn bewondering uit naar de mooi uitgroeiende Breedbladige Wespenorchis die nu al aardig richting bloei gaat, de knopjes al zichtbaar. Dit jaar nog meer exemplaren dan vorig jaar! Later meer foto's daarover...

Onder onze Spar een prachtige blauwe zee van bloemetjes: de Campanula poscharskyana (ik denk, de) 'Blue Waterfall', een klokjesbloem...


Campanula poscharskyana.


Campanula poscharskyana.



Een prachtig blauw/paars bloemetje. Opvallend is dat sommige bloemetjes 5 kelkbladeren hebben, anderen 6 of zelfs 7.

Een andere schoonheid in de tuin is de Wederik, die al vanaf het eerste uur deel uitmaakt van de aankleding van onze tuin, afkomstig deel van een pol uit de tuin van mijn ouders.



Wederik.



Onze tuin is merendeels aangelegd met planten die elders vandaan komen. Pollen die doorgestoken zijn en hier weer verder uit mochten groeien, zoals de Wederik, maar ook mooie varens. Stekken van bijvoorbeeld buxus die eigenhandig verder opgekweekt werden, zaad van bijvoorbeeld Akelei en Vingerhoedskruid verzameld her en der, enzovoort. Veruit een minderheid aan planten werden gekocht en de rest is door Moeder Natuur aangevuld, vast vaak middels vogels als vervoermiddelen.

Bij het nemen van bovenstaande foto moet ik uitkijken of ik sta boven op de Indische Aardbeien, ook zo'n spontane bezoeker in onze tuin. De gele bloemetjes hebben inmiddels plaats gemaakt voor de typerende rechtopstaande rode vruchten:



Indische Aardbei.



Bovenstaande planten vinden we allemaal in een wat meer beschaduwd deel van de tuin, onder bomen als Walnoot, Kronkelwilg, Kastanje, Zomereik en een Spar die ooit ons kerstboompje was en een plekje in onze tuin mocht krijgen en nu opgegroeid is tot een enorm energetisch krachtige, gigantisch grote, metershoge gigant. Onze tuin is een klein ecosysteempje op zich, rijk aan een mooie diversiteit aan planten, insecten en vogels.

We gaan naar de andere kant van de tuin, deels nog jong, met veel zonlicht en een wat zanderige grond vermengd door de zware rivierklei. Daar vinden we nog een paar schoonheden, waaronder deze vanochtend pas ontdekte Grote Teunisbloem. Ik had de plant al ontdekt, nog niet zeker wetende welke. Vanochtend ging ik de hond uitlaten en toen ik terugkwam straalde het mooie geel me tegemoet. Een aantal bloemknoppen waren geopend... o, wat mooi... 



Grote Teunisbloem.



Gigantisch grote bloemen! Wat een pracht! De gele energie stroomt je Zonnevlecht binnen, je 3e chakra, centrum van je IK-kracht. Ze lijken zeer snel te openen, want ik had ze nog niet gezien en net zo snel lijken ze zich weer te sluiten.

In dit deel van de tuin nog veel meer gele energie! Want in hoofdzaak zien we hier nu de Koningskaarsen, prachtige gele toortsen...



Koningskaars.



Naast al deze gele pracht groeit en bloeit nu uitbundig, de krachtige en zeker niet over het hoofd te zien kleine Oranje Maskerbloem, de Mimulus 'Orange Glow'. Met zijn oranje pracht laat hij zien dat hij zich niet af laat schrikken door al die gele overdaad. De bloemen zijn indrukwekkend van vorm en kleur. Als je een foto van dichtbij bekijkt zou je niet denken dat de bloemetjes zo klein zijn.



Mimulus 'Orange Glow'.



Buiten deze uitbundige kleuren zijn er nog wat witte kunstwerkjes te bewonderen in de tuin.
Allereerst is daar de Karmozijnbes. Vorige jaren uitbundig aanwezig, dit jaar wat bescheidener. Ik kan me steeds verwonderen over de groeispurt van deze planten. Hoe ze ieder jaar vanuit het niets uit kunnen groeien tot zo'n enorme plant en dan de transformatie van de bloemtoortsen. Het wit van de bloemetjes dat na bevruchting verandert in het groen van de vruchtbeginsels, om vervolgens te verkleuren in prachtige zwarte bessen. En dat allemaal fier rechtop. Echter wanneer er wat watertekort heerst laat deze plant als eerste alle blad hangen en kan er werkelijk zeer triest uitzien. Na het ontvangen van het benodigde water komt hij weer snel op, of er niets aan de hand was. Dit jaar zijn er duidelijk minder planten, jammer! Want ik voel zo dat er een bloesemremedie inzit, maar wanneer dat kan ik nooit zeggen. Kan volgend jaar zijn, of dat jaar erop, of...



Karmozijnbes.



Van heel andere vorm zijn de witte bloemen van de Hosta. Eentonig misschien, maar ook dit is een schoonheid! Wel eens in zo'n kelk gekeken?



Hosta.


Bloem Hosta, close-up.



Ook het Duizendblad bloeit rijkelijk! Het Duizendblad heeft al menig keer zijn beschermende kracht laten voelen als bloesemremedie, maar ik voel dat ook hier een eigen remedie aan zit te komen. Dit jaar zijn er veel planten, érg veel.... is vast een teken.



Duizendblad.



Een andere categorie zijn de bloemen die al jarenlang tot de verbeelding spreken en toch zo heel gewoon zijn, in onze tuin tenminste. Wij bewonen huis en tuin die voorheen het ouderlijk huis van mijn schoonvader, van zijn vader, enzovoort is geweest. Mijn schoonouders zelf wonen naast ons, althans nu alleen mijn schoonmoeder. Mijn schoonvader is 4 jaar geleden overleden, maar, hoewel uiterlijk een nuchter man van weinig woorden die daarop wezen, weet ik zeker dat er veel liefde voor de natuur en een hoge gevoeligheid in hem huiste. Een moestuin werd zorgvuldig door hem bijgehouden, zoals het tenslotte 'hoorde'. Al het 'onkruid' werd eruit gewied, maar één plant bleef steevast staan, waar ze ook opdoken, jaar in jaar uit. Hij noemde de bloemen 'hemdeknupkes'. Niemand mocht eraan komen. Ik had geen idee waarom... Nu wel. Intuïtief moest hij aangevoeld hebben dat deze plant behouden moest blijven. Met meerdere migraine-patiënten, mijn schoonmoeder in het verleden, mijn man en ik en naar later bleek ook onze beide zoons met deze aanleg, lijkt het nu bijna vanzelfsprekend dat wij de energie van deze plant simpelweg nodig hadden. Ook in onze eigen tuin heb ik ze altijd laten staan.
Logisch... Deze 'hemdeknupkes' zijn niets anders dan de bloemen van het Moederkruid. En natuurlijk moest ik daar een keer een bloesemremedie van maken. Tenslotte was er een jarenlange aanloop, een jarenlange in opbouw zijnde relatie met deze prachtige bloesem en haar werking. En vandaag was het zover! In de blog met bloesemremedies komt deze vast een keer terug in de beschrijving. Ik moet het natuurlijk allemaal weer even laten bezinken en bekijken hoe ik de werking ga omschrijven. Voor het geval je nu nog niet weet waar ik het over heb...



Moederkruid.



In de kruidengeneeskunde wordt Moederkruid, Chrysanthemum parthenium L., in het Engels Feverfew genoemd, gebruikt
  • bij koorts en griep, werkt koortsverlagend en ontstekingremmend
  • voor het reguleren van de menstruatie en de bevalling
  • ter preventie en behandeling van migraine
  • voor zijn ontspannende werking, om rustig te kunnen slapen
  • vanwege zijn ontspannende werking op bloedvaten en de gladde spieren van de baarmoeder
  • ter stimulering van de spijsvertering (het is ook een levertonicum)
  • om de menstruatie op te wekken wanneer deze uitblijft
  • vanwege zijn ontspannende werking bij astma en bronchitis.


Gewaarschuwd wordt Moederkruid niet te gebruiken bij zwangerschap en borstvoeding.

Ter voorkoming van migraine-aanvallen wordt daarbij wel gewezen op het mijden van voedingsstoffen als kaas, chocolade, citrusvruchten, rode wijn en cafeïnerijke producten.

De werking van een bloesemremedie gaat veel dieper dan alleen het fysieke. De precieze omschrijving laat dus nog even op zich wachten...



Tot slot zijn er vandaag nog meer dingen geoogst uit de tuin:
Heerlijk zoete frambozen die inmiddels verwerkt zijn tot siroop en sappige fris zoetzure rode bessen of ook wel aalbessen genoemd die hun weg in onze yoghurt gevonden hebben voor toetje na het avondeten. Vitaminebommetje!

Voor vandaag zit het er weer op. Het schemert en morgen mogen we weer genieten van een nieuwe dag in onze prachtige, krachtige tuin, die ons voorziet van overvloed, schoonheid, geneesmiddelen en voeding. Met de voorspellingen in gedachten voor dit komende weekeinde, zullen hier wel een paar uurtjes met een goed boek of handwerkje (gehaakte mandala)  in ons paradijsje bij zitten. Wat voel ik me een bevoorrecht mens...




Foto's in dit bericht allen gemaakt door Angelique Moorman, Beuningen, NL





Geen opmerkingen:

Een reactie posten