maandag 2 december 2013

Een transformatieproces is net leren autorijden.





Een auto is natuurlijk een vorm van transport, voor de hand liggend. Een transportmiddel dat in een droom voorkomt staat symbool voor het overbrengen van de ene bewustzijnstoestand naar de andere. Een auto heeft dus alles te maken met transport, transport van bewustzijn. De wijze waarop de auto in je droom voorkomt vertelt je veel over jezelf en hoe je met het leven omgaat. Transport en transformatie zijn dus best nauw met elkaar verbonden. In die zin ook het volgende.

Na afloop van workshops, cursussen of lessen in mijn praktijk merk ik vaak dat mensen moe zijn. Ik ken het zelf ook van de cursussen en opleidingen die ik heb gedaan, die te maken hebben met bewustzijnsverruiming. Het heeft natuurlijk te maken met het intensief luisteren en meedoen, het geconcentreerd zijn en - laten we er niet omheen draaien - velen onder ons ervaren dat hoe ouder je wordt hoe meer moeite je dat kost. Inmiddels weet ik trouwens ook dat dit alleen maar een overtuiging is die je dit laat geloven en dus waarheid wordt. Wel een veel gebruikte overtuiging, door veel mensen. Ikzelf geloof nu ook dat je er enorm veel energie door kunt opdoen. Het hangt van je eigen instelling en afstemming af, hoe je dit ervaart. Als jij er maar van overtuigd bent, bewust of onbewust, dat je moe zult worden van dit soort lessen, dan zul je moe worden. Wanneer ik me lekker in mijn vel voel, merk ik dat ik bij mijn overtuiging kan blijven dat het me juist inzichten, inspiratie en energie geeft! En dan ontvang ik ook precies dat! Ik kan dus helemaal opgeladen van een beurs of cursus thuiskomen tegenwoordig. Ik besef ook terdege dat wanneer ik me minder lekker in mijn vel voel, ik eerder moe ben en daardoor nog minder lekker in mijn vel kom te zitten, nog vermoeider wordt, etc. Ik kom in een neerwaartse spiraal terecht. Zaak dus om je bewust te zijn van je eigen gevoelens, van je emoties en vooral waar die vandaan komen en of de onderliggende gedachte die het gevoel veroorzaakt gegrond is. Maar afijn, we hadden het over auto's... om daar maar even bij terug te komen...

Waarom kun je toch zo moe worden van lessen die je transformatieproces bevorderen?
Een transformatieproces is net het leren autorijden. In het begin heb je het gevoel dat je alles tegelijk moet doen en dat alles tegelijk op je af komt. Je mist het overzicht en de routine. Na verloop van tijd en veel oefenen slijt de routine in, gaan sommige dingen al automatisch, krijg je meer ervaring en wordt alles overzichtelijker. Op een gegeven moment doe je rijexamen en leer je daarna pas werkelijk goed autorijden door het vaker te doen, vaker te oefenen. Zo ook met ons transformatieproces. Door er vaker mee bezig te zijn, te oefenen, krijg je meer routine en vaardigheden. De chaos verdwijnt om plaats te maken voor inzichten en daardoor ook meer overzicht.
Begin je echter weer met iets nieuws op het gebied van bewustwording, ga je met een andere energie aan het werk, etc., is het net of je weer in een nieuwe auto stapt. Eentje waarbij je weer moet opletten hoe deze werkt. Het is even wennen, even oefenen, en dan weet je er weer net zo goed je draai te vinden als in die vorige auto. De eerste auto in je leven leren besturen is het lastigste! Maar stap je dan in een grote bus of in een vrachtauto, tja, dan heb je weer even meer oefening nodig. Je rijbewijs heb je dan wel, maar dit besturen vraagt toch weer nieuwe vaardigheden. Er ontstaat weer chaos die door oefening toch weer plaats maakt voor routine.

Afijn, het aangaan van uitdagingen die te maken hebben met je transformatieproces, een veranderen van je bewustzijn is nét leren autorijden! En ja natuurlijk, de één leert het iets makkelijker en sneller dan de ander, dat is logisch, mensen verschillen.
Denk hier maar aan als je weer eens midden in een transformatieproces zit en je je moe voelt, futloos, slecht slaapt, het gevoel hebt dat het allemaal te veel is, etc. Eerst is er chaos, maar door het losgooien van oude vaste, soms zelfs vastgeroeste, patronen komt er beweging die ruimte creëert voor nieuwe dingen en je open laat staan voor nieuwe ervaringen, nieuwe inzichten en daarmee bijdraagt aan je groei en ontwikkeling! En daardoor wordt je uiteindelijk een 'beter' mens, meer jezelf!, een mens die meer vrijheid en geluk voelt. Uiteindelijk zul je blij zijn weer eens chaos te ervaren, omdat je weet dat er daarna weer meer verrijking in het leven ervaren mag worden.



Geïnspireerd door de woorden van 
Erik Welten, Spagyriek Apotheker
tijdens de basiscursus Spagyriek
d.d. 30-11-2013



Geen opmerkingen:

Een reactie posten