woensdag 12 augustus 2015

Puur natuur: Afwasmiddel, zelf maken



Milieu- en budgetvriendelijk: afwasmiddelbesparend, plastic flessen besparend, bijna 5x zo goedkoop!







Er zijn vele recepten te vinden op het internet, maar dit recept voor afwasmiddel maken is nog steeds mijn favoriet. Ik gebruik hiervoor een fles Ecover afwasmiddel (te koop bij natuur- en reformwinkels, en tegenwoordig ook in een aantal supermarkten, ik koop de mijne bij de Albert Heijn...) of een ander ecologisch afwasmiddel . Op deze manier doe je heel lang met een fles en spaar je niet alleen geld maar ook veel plastic flessen. Dit afwasmiddel is wel vrij dun waardoor je snel teveel gebruikt, dus dat is even wennen in het begin, maar als je dat door hebt dan merk je vanzelf hoe je het goed kunt doseren. Het werkt zeer effectief en ruikt heerlijk. Let wel, het schuimt niet zoals je gewend bent van een afwasmiddel.

Meng in een fles van 500 ml :
  • 1 theelepel zuiveringszout (= natriumbicarbonaat), 
  • 100 ml neutrale vloeibare zeep of ecologisch afwasmiddel en 
  • 1 eetlepel soda.
  • Voeg er 15 druppels essentiële olie toe en leng aan met warm water.
Zachtjes schudden om de ingrediënten te vermengen (niet te hard schudden want dan gaat het geheel schuimen).


Lekkere geurcombinaties voor je zelfgemaakte afwasmiddel:
Hier vind je een paar combinaties om je afwasmiddel een lekkere geur te geven. Al deze combinaties zijn desinfecterend.

Citrus Blast: 5 druppels van ieder: grapefruit, citroen en sinaasappel etherische olie
Lavender Lift: 7 druppels lavendel, 5 druppels kruidnagel, 3 druppels kaneel (mijn favoriete combi).
Tea Tree Refresher: 5 druppels van ieder: tea tree, citroengras en citroen etherische olie

Afwisseling zorgt ervoor dat je de geur blijft ruiken, anders raak je zo gewend aan één geur, dat je geurenblind wordt. Afwisseling is de truc in deze.








Bij bol.com is helaas, op dit moment, (nog) niet alles te bestellen, en zeker nog niet alles biologisch. Daarbij is hun assortiment qua aanbod niet constant wat betreft deze producten, heb ik gemerkt. Mijns inziens is bol.com ook aan de dure kant. Het kan goedkoper.
Voorbeeldje:
Aromed etherische olie - Lavendel, 10 ml: bij Bewust Winkelen € 10,25, bij bol.com € 17,60.
Ik heb bol.com hier al eens op gewezen, aangaande een ander product, maar zij doen daar niets mee. Jammer. Ik probeer het vandaag weer eens voor dit product, benieuwd wat voor antwoord ik terug krijg. Dit zorgt er mijns inziens voor dat klanten wat betreft deze producten wegblijven. Dan is het ook logisch dat dit deel van hun assortiment niet betrouwbaar is in continuïteit. Als iemand een product ooit bij hen besteld heeft, wil diegene dat ook een volgende keer kunnen.

Ik loop nog te dubben over een eigen webwinkel, waarbij ik zelf inkopen doe bij diverse groothandels, ben me daarover aan het informeren, maar daar zit natuurlijk heel veel aan vast en ik weet nog niet of ik dat wel wil. Ik wil mijn aandacht liever leggen bij informatievoorziening over Mandala's en Bewust Zijn.
Mijn links naar bol.com zijn een service naar mijn lezers, cliënten en cursisten. Vandaar dat ik al een tijdje bol.com partner ben. Van oorsprong was dat vooral uitgaande van de boeken met betrekking tot het Mandala-tekenen en esoterische boeken, maar bol.com heeft inmiddels natuurlijk veel meer in huis.
Heb je een natuurdrogist of reformzaak in de buurt, dan hebben zij dit soort artikelen mogelijk op voorraad. Kijk ook eens op Bewust Winkelen voor producten die hierboven genoemd worden. Producten haal je af bij een aangesloten winkel bij jou in de buurt. Veelal goedkoper dan bol.com... en je betaalt, dacht ik, geen verzendkosten.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar biologische ingrediënten. Wat betreft de oliën is nog niet iedere geur in een puur biologische versie verkrijgbaar, althans zeker niet bij bol.com (zie hieronder), maar het geeft een indicatie wat er zoal te bestellen is daar.

Bestellen bij bol.com:


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen