woensdag 14 oktober 2015

Haal meer uit je leven met mindfulness



Wat is mindfulness? 


Volgens Wikipedia:


Mindfulness is een vorm van meditatie waarin men zich op een niet-reactieve manier bewust is van de fysieke en geestelijke sensaties en situaties van het moment. Het is een onderdeel van het zogenaamde achtvoudige pad (in Pali en Sanskriet: atthangika magga) en heet dan 'sati' in Pali of als 'smrti' in Sanskriet. Het wordt al duizenden jaren toegepast door aanhangers van allerlei vormen van Boeddhisme. Deze achtzaamheidstraining vipassana wordt beschouwd als specifiek Boeddhistisch en voert de beoefenaar tot de visie en kennis van het bestaan zoals dit werkelijk is. 
In het Westen is het bekend geworden door het werk van onder anderen Thich Nhat Hanh, een Vietnamese monnik die verbannen is en nu in Frankrijk woont en daar les geeft. Talrijke Boeddhistische monniken uit Thailand en Myanmar hebben de Vipassana in zijn zuivere vorm onderwezen wat heeft geleid tot duizenden beoefenaars in de westerse wereld. Ook de Indiase leraar U Ba Khin heeft veel volgelingen in Europa en Amerika. Mindfulness wordt toegepast in, onder andere, MBSR en MBCT (zie verderop).

Mindfulness verwijst naar:
  • een vorm van meditatie waarin men zich op een niet-reactieve manier bewust is van de fysieke en geestelijke sensaties en situaties van het moment ('Een zachtmoedige relatie aangaan met wat er zich nu aanbiedt'): bewuste aandacht.
  • een levenshouding die zich kenmerkt door acceptatie van onvermijdelijke negatieve en positieve ervaringen: aanvaarding.
  • juiste indachtigheid of bewustzijn in de Boeddhistische leer.

Hoewel de term mindfulness verbonden is aan het Boeddhisme, zijn er zeer oude Christelijke mystieke tradities die vergelijkbare (meditatie-)technieken lijken te hanteren en in de aanvangsfasen ook vergelijkbare ervaringen beschrijven. Vipassana training is echter een specifiek Boeddhistische meditatietechniek, waarvan de uiteindelijke verworvenheden niet in andere tekstboeken voorkomen. Bovendien blijkt uit het vroegchristelijke Evangelie van Thomas dat het uiterlijke zelf, één dient te worden met de zogeheten Christusnatuur.

Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) 
De Amerikaan Dr. Jon Kabat-Zinn, Emeritus Hoogleraar aan de University of Massachusetts Medical School heeft als eerste het begrip mindfulness uit zijn Boeddhistische context gehaald en een acht weken durende training ontwikkeld: Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR). Hij heeft de basis gelegd voor het gebruik van mindfulness door artsen en/of psychotherapeuten in de Verenigde Staten en Europa. MBSR, in het Nederlands ook wel 'aandachtstraining' genoemd, wordt door therapeuten gebruikt ter bestrijding van piekeren, depressie of burn-out. Kabat-Zinn heeft bij de ontwikkeling van zijn methode veel ontleend aan de praktijk van Zen.

Mindfulness Based Cognitive Therapy (MBCT) 
MBCT wordt in het Nederlands ook wel 'aandachtgerichte cognitieve therapie' genoemd. In MBCT wordt mindfulness als vaardigheid aangeleerd bij de behandeling van met name chronische en recidiverende depressies, maar ook bij fobieën en chronische pijn.

Andere toepassingsgebieden
Daarnaast vormt mindfulness een essentieel element in de zogenaamde Derde Generatie Gedragstherapie, waaronder de Acceptance and Commitment Therapy (ACT). Binnen deze gedragstherapieën wordt mindfulness op een minder strikte en meer pragmatische wijze toegepast dan bij MBCT. Mindfulness wordt theoretisch gezien als één van de zes kernprocessen van ACT, naast onder andere acceptatie en defusie.

Gezondheidsclaims.
Uit een grote meta-analyse van 47 klinische studies, waarbij de deelnemers gemiddeld acht weken lang maximaal 40 minuten per dag aan mindfulnessmeditatie deden, bleken verbeteringen merkbaar op het gebied van angstreductie, minder depressie en pijn. Het doen van mantrameditatie had dergelijke effecten niet. Mindfulnessmeditatie heeft vergelijkbare effecten als antidepressiva bij gevallen van lichte depressie.
Informatie over mindfulness en onderzoek naar mindfulness van de Universiteit Leiden: klik HIER.



Ik vind het fantastisch en kan alleen maar toejuichen dat deze vorm van 'alternatieve' therapie - als welke mindfulness in wezen lange tijd is gezien, zodra deze van de Boeddhistische grondvesten losgekoppeld werd door complementaire therapeuten - inmiddels meer en meer gezien wordt als een complementaire therapie en nu toepast wordt in de reguliere zorg. Super! Van mij persoonlijk hoeven de dingen niet wetenschappelijk bewezen te worden, als ze maar werken, maar wanneer ze wél wetenschappelijk bewezen wordt is dat natuurlijk helemaal fantastisch. De kracht van mantrameditatie heeft zich bijvoorbeeld intussen ook wel bewezen, gezien de vele goede resultaten. In wezen is de MIR-Methode waar ik veel mee werk ook een vorm van mantrameditatie, slechts twee maal twee minuten per dag, en enorm krachtig. Blijkbaar is het niet zozeer óf mantrameditatie werkt, maar meer welke mantrameditatie werkt en hoe je hem toepast. Gedachtenkracht is namelijk enorm! Het kan positief werken, maar kan ook blokkerend werken. De gekozen gedachte moet namelijk wel passen bij degene die hem uitvoert. Jezelf twee boodschappen toesturen, waarbij de ene een mantra is en de anderen gedachten als 'jaja, dat gaat niet werken voor mij' of 'dat klinkt leuk, maar of dit kan werken...', dat schept in je systeem al twijfels aan de werkzaamheid en levert bovendien eerder pijn dan pijnverlichting op, omdat ons brein geen twee tegenstrijdige boodschappen kan verwerken. In de MIR-Methode worden dat soort gedachten gerust gesteld door het aaien over de huid, wat een troostend en geruststellend effect heeft. Een héél belangrijk facet dus, welke niet achterwegen gelaten mag worden. Maar, om terug te komen bij de mindfulness....


Op dit moment zijn er bij bol.com een tweetal e-books in de aanbieding. Boeken die ons kunnen ondersteunen in de ontwikkeling van ons Bewust Zijn. Deze wil ik graag met jullie delen. Misschien interessant?






Dit e-book is op dit moment tijdelijk afgeprijsd van € 11,99 voor € 7,79.
Maar ook het papieren boek is natuurlijk verkrijgbaar, voor € 15,00.



Of je nu een ambitieuze ondernemer bent, een creatieve vogel, een hardwerkende kantoortijger of een multitaskende moeder: als je het beu bent om gestrest rond te lopen en je je levensvuur liever opstookt dan opbrandt, dan is dit boek het praktische stuk gereedschap waarnaar je al die jaren op zoek was!

Veel gidsen over mindfulness blijven steken bij de theorie, en hebben weinig oog voor de praktische toepassing ervan. Marisa Garau vult deze behoefte perfect in: op een heel toegankelijke en nuchtere manier beschrijft ze hoe je mindfulness in je dagelijkse leven kunt integreren en zo rust, evenwicht en nieuwe energie kunt vinden. Deze gids helpt je op weg naar een leven met minder stress en met meer zelfvertrouwen, tevredenheid en plezier.


Recensie:
Marisa Garau is voormalig journaliste en copywriter, en een ervaringsdeskundige op het gebied van stress en onzekerheid. Door zich te verdiepen in de methodieken van de 'mindfulness', leerde ze om onbevangener en met voldoening door het leven te gaan. In dit boek deelt ze haar lessen met de lezer. Mindfulness is een therapievorm waarbij je aan de hand van onder meer aandachtsoefeningen leert om aandachtsvol te zijn en te leven in het hier en nu. Garau geeft dan ook geen kant-en-klare oplossingen, maar wel degelijke, opbouwende uitleg en adviezen over hoe automatische reacties ontstaan, hoe je een onderscheid leert maken tussen wie je bent en wat je denkt, en hoe je met een frisse blik blijvende veranderingen kunt doorvoeren. Dit alles wordt aangevuld door helder omschreven oefeningen, die geillustreerd worden met tekeningen en foto's in zwart-wit. Het boek is dan wel niet door een specialist of wetenschapsbeoefenaar geschreven, maar het is wel een levendige en eigentijdse gids die doorspekt wordt met humor. Achteraan volgen verwijzingen naar cursussen, magazines en boeken. De lay-out oogt fris en overzichtelijk.
Redactie Vlabin-VBC


Mocht je geïnteresseerd zijn in Mindfulness en dit boek dan is dit mogelijk ook interessant voor je:
Website: https://growingmindfulness.nl/
Gratis ebook: https://growingmindfulness.nl/gratis-mindfulness-e-boek/



Boek bestellen:


Geen opmerkingen:

Een reactie posten